Utasbalesetek a BKV-n

Írta: Király Szilvia   |   2012. augusztus 22.

„Az utasok baleset-biztosításán is spórol a BKV”- írta korábban az origo. Most pedig arról szólnak a hírek, hogy egy mozgássérült fiúra csukta az ajtót egy buszsofőr. A hírekben, illetve a hozzájuk írt kommentekben se szeri, se száma a hasonló eseteknek. Felmerül a kérdés, hogy ha valaki ezután BKV utasként súlyos sérüléseket szenved, akkor kaphat-e kártérítést?

Mi volt a helyzet eddig?\\\"buszajto.jpg\\\"



Az utas- és felelősség biztosítás felmondása annyit jelent, hogy ezentúl nem jár automatikusan kártérítés. A biztosítás ugyanis fedezetet nyújtott valamennyi a BKV üzemeltetése körében bekövetkezett káreseményre. Például, ha egy utas leesett a mozgólépcsőről, vagy a cég üzemi területén, például járművön, járműről történő le- és felszálláskor valamilyen baleset érte. Nem kellett vizsgálni, hogy ki és mennyiben volt felelős a balesetben. A biztosító a biztosítási feltételek szerint kártérítést fizetett a károsultnak, és az utas így könnyebben, gyorsabban juthatott pénzhez. De ez a biztosítás sem fizetett mindenre. Csak a feltételekben meghatározott vagyoni károk pl. sérült ingóságok, ruházat értéke, a menetjegy ára, illetve kórházi napi térítési díj, esetleg a munkaképesség-csökkenés mértékéhez igazodó kártérítést fizetett.

És mi a helyzet most?

A biztosítás felmondása után a bizonyítás lesz nehezebb, és kártérítéshez is nehezebben, lassabban juthat hozzá a kárt szenvedett utas. Várható ugyanis, hogy a köztudottan rossz gazdasági helyzetben lévő BKV, minden kiadandó fillért igyekszik megfogni, és ez a kártérítések kifizetését is jelentősen befolyásolni fogja. Ez azt jelenti, hogy minden esetben vizsgálni fogják, hogy kinek a hibájából következett be a baleset. A közlekedési vállalat pedig mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy kimentse magát a felelősség, és így a fizetési kötelezettség alól.

Most még inkább fontos a szakértelem

Ez elég rosszul hangzik, de szakértői segítséggel nem kell félni, még egy akkora vállalattól sem, mint a BKV. Mivel a felsorolt esetek veszélyes üzemnek számítanak, ezért a BKV csak akkor mentesül a felelősség alól, ha a balesetet működési körén kívül eső, elháríthatatlan ok idézte elő. Vagyis az esetek túlnyomó részében fizetnie kell kártérítést az utas részére. Egyébként, ha a baleset a BKV valamely járművén történt, annak üzemeltetése során, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás eddig is, és továbbra is fedezetet nyújt a kártérítésekre. Az utas- és baleset-biztosítás csupán egy plusz vagyonbiztosítás volt. Eddig tehát két helyről, két jogcímen lehetett kártérítéshez jutni. Jelenleg csak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás maradt. Abban az esetben, ha az utast olyan helyzetben éri baleset, amelyre nem terjed ki a kötelező gépjármű biztosítás, akkor a BKV-tól követelhet kártérítést. Ilyen eset például, ha nem gépjármű üzemeltetésével függ össze a baleset.

Gyakran felmerülhet azonban az is, hogy részben az utas is felelős a balesetben, vagyis közrehatott abban. Ilyen például, ha valaki az utolsó pillanatban, a vészcsengő megszólalása után ugrik fel a járműre, vagy nem rendeltetésszerűen használja a járművet. De az is előfordulhat, hogy egy másik utas magatartása miatt következett be a baleset. Ilyenkor azt kell vizsgálni, hogy ki milyen arányban tehető felelőssé a balesetben, és a kártérítést is ilyen arányban lehet a károkozóktól követelni. Vagyis adott esetben a BKV-tól és a másik utastól egyszerre.

Mindez azzal a következménnyel jár, hogy a kárrendezés időben jelentősen elhúzódhat, hiszen először a felelősség kérdését kell tisztázni, és csak ezután kerülhet sor arra, hogy mire és mennyi kártérítést kaphat az utas.

Ha nem szeretné, hogy aprópénzzel szúrják ki a szemét...



\\\"apropenz.png\\\"A többi közlekedési vállalatnál még nincs hír hasonló megszorításokról, de ott sem árt résen lenni, mert az utas- és baleset-biztosítások mindig csak előre rögzített jogcímeken nyújtanak, előre rögzített térítéseket, szolgáltatásokat. Ezek sokszor csak jelképes összegnek nevezhetők, nem sok közük van a teljes kártérítés elvéhez. Az egyéni körülmények mérlegelésével megállapított nem vagyoni kártérítést, melyek összege akár milliós nagyságrendű is lehet, nem ezen biztosítások alapján fogják kifizetni a vállalatok, illetve a mögöttük álló biztosítók. Azt, hogy egy baleset során kitől és mit lehet követelni, mindig az eset összes körülményének vizsgálatával lehet megállapítani. Ezért tartom fontosnak, hogy már a balesetet követően a lehető leggyorsabban felvegyék a károsultak a kapcsolatot egy olyan szakemberrel, aki a megfelelő információk birtokában hatékonyan tudja őket képviselni, egyszerre akár több fronton is.


Hozzászólások

Szóljon hozzá elsőként cikkünkhöz.



új hozzászólás

Hozzászólásminden mező kitöltese kötelező