Valóban piros lámpát kaptak a lézerblokkolók?

Írta: Király Szilvia   |   2012. október 14.

Ki ne találkozott volna már az út mellett álló három lábú lézerekkel, vagy az autóból kamerázó rendőrökkel. Az autósok ilyenkor automatikusan lassítanak, hiszen mindenki szeretné elkerülni az egyre jelentősebb összegű bírságot, amit hónapokkal később hoz a postás. A kereskedelmi forgalomban már régóta kaphatók olyan készülékek, amik alkalmasak arra, hogy előre jelezzék a sebességmérőket, illetve egyesek blokkolják is ezeket. A blokkolók használatát kívánta tiltani a jogalkotó 2012. szeptember 1-től. Nézzük meg valóban elérték-e céljukat!

Gyakran keresnek meg ügyfelek azzal, hogy pár hónappal korábban gyorshajtás miatt lefotózták az autójukat. Mostanában a médiában nagyon felkapott téma lett a lézerblokkolók használatának kérdése. Így sok ügyfelem nekem is feltette a kérdést, lehet-e használni vagy sem? Nézzük meg a korábbi és a jelenlegi szabályozást! Tényleg gyökeres változás történt?

Korábbi szabályozás

A 2012. szepetember 1-i KRESZ módosítás előtt is vitatott volt még szakmai körökben is, hogy jogos-e a lézerblokkolók használata.

Ezért a Legfőbb Ügyészség Kiemelt Ügyek Főosztálya állást foglalt az ügyben. Ugyanis nem volt egyértelmű, hogy aki lézerblokkolót használ, az bűncselekményt valósít-e meg vagy sem. Sokaknak az volt az álláspontja, hogy ez kimeríti a számítástechnikai rendszer és adatok elleni bűncselekményt. Az ügyészség rögzítette, hogy az ilyen készülékek számítástechnikai rendszernek minősülnek, de ezek nem a mérés utáni állapotot zavarják, hanem az adatbevitelt akadályozzák. A törvényi tényállásban megfogalmazott művelet alatt, csak a számítástechnikai rendszer működését közvetlenül befolyásoló beavatkozást kell érteni, így bűncselekmény nem valósul meg.

A KRESZ módosítása előtt tehát mind a traffipax előrejelző készülékeket, mind a lézerblokkolókat legálisan lehetett használni. Ezen akart változtatni a jogalkotó, amikor módosította a KRESZ-t.

Mi változott 2012. szeptember 1-től?

A módosított KRESZ 3.§ (3) bekezdése értelmében tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.

Ennek a változásnak a gyakorlatban nagy jelentősége nincs. Továbbra is használhatók a gépkocsikban a sebességmérő műszerek észlelésére alkalmas eszközök. Kifejezetten a méréseket megzavaró eszközök használatát tiltják, de az előrejelző berendezések beszerelése nem tilos.

De mit is jelent ez a gyakorlatban?

Ha a jogszabályt nyelvtanilag értelmezzük, akkor azt lehet belőle kiolvasni, hogy a mérést zavaró vagy az ellenőrzés ellehetetlenítésére alkalmas eszközök beszerelése a járművekbe megengedett, csak a használata tiltott. De hogyan fogják azt ellenőrizni, bizonyítani, hogy a beszerelt eszköz ténylegesen működésben volt-e?

Sehogy!

A járművek sebességének bemérését a radardetektorok lehetetlenné teszik, így az ilyen eszközt használók nem fognak fennakadni a traffipaxon. Így az sem merülhet fel kérdésként, hogy használta-e a műszert vagy sem. Egyébként is, utólag nagyon nehéz, vagy lehetetlen annak bizonyítása, hogy a gépkocsiban lévő műszer működésben volt-e.

rendorok.jpg
A jogalkotó tehát nem érte el célját, vagyis azt, hogy teljesen kiiktassa a járművekből a lézerblokkolókat. Önmagában az, hogy valakinek a gépkocsijába lézerblokkoló van beszerelve, nem valósít meg semmiféle jogsértést. Csupán sebességmérő műszer megzavarására nem használható. Az már a jogalkalmazók problémája lesz, hogyan bizonyítják, hogy valaki használta-e vagy sem.

Nem kell tehát kiszerelni a gépkocsikból ezeket a berendezéseket, hiszen a traffipax jelének blokkolásán kívül más funkcióval is rendelkeznek. Használhatók például parkolószenzorként. Ha valaki pedig biztosra akar menni, akkor az időkorlát bekapcsolásával még a gyanúját is elkerülheti annak, hogy ő a traffipax jelét kívánta befolyásolni.


Hozzászólások

Szóljon hozzá elsőként cikkünkhöz.



új hozzászólás

Hozzászólásminden mező kitöltese kötelező