A kötelező felmondásának buktatói
Írta: Király Szilvia | 2012. október 28.
Most van a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások tömeges átkötésének időszaka, így én is ehhez az aktuális témához kívánok hozzászólni. Se szeri se száma azoknak a hirdetéseknek, amelyekben a biztosítási alkusz cégek hirdetik, hogy az ő on-line felületüket használva kössék meg jövő évre szóló biztosításukat a gépjármű tulajdonosok. Ez sokban megkönnyíti és leegyszerűsíti a biztosítás kötést, de figyelni kell, nehogy néhány banális hiba miatt drágább legyen biztosításunk a vártnál.Az alaposság soha sem hátrány!
Akár az internetet, akár biztosítási alkuszt választunk, az átkötés alkalmával mindig ellenőrizzük, hogy minden adat pontosan lett-e megadva, beírva, beikszelve. Az alaposság jelen esetben sok későbbi utánajárástól, problémától óvhat meg minket. Az adatok ellenőrzése elsődlegesen a mi feladatunk, ugyanis az alkuszok, illetve biztosítók még a nyilvánvaló elírásokat is lehet, hogy csak hónapokkal később veszik észre. Ennek oka a feldolgozás elhúzódásában van, ugyanis ilyenkor olyan sok átkötést kell adminisztrálni, amire nincs megfelelő kapacitásuk. Ha viszont hónapokkal később derül ki, hogy pl. a biztosítási évforduló dátumát elírtuk, már nem lesz jogi lehetőség a korrigálásra. Így az is előfordulhat, hogy gépjárművünk, szándékunk ellenére nem rendelkezik egy ideig biztosítással.
Ebben az írásban az átkötések egyik nagyon fontos, de sokak által jelentéktelennek tűnő mozzanatára hívom fel a figyelmet. Ez pedig a régi kötelező felmondása. Ha már összehasonlította az egyes biztosítók jövő évi ajánlatait és úgy döntött, hogy váltani fog, akkor ne csak azzal törődjön, hogy az új szerződést megkösse. Ugyanilyen fontos a régi biztosítás felmondása is.
Amire figyelni kell!
Tájékozódni kell arról, hogy a biztosítási alkusz elintézi-e Ön helyett a régi szerződés felmondását, vagy azt Önnek kell intézni. Nem elegendő ugyanis csak az új biztosítást megkötni, hanem a régit fel is kell mondani. Felmondás hiányában ugyanis a régi biztosítás folyamatos marad, az új pedig nem jön létre érvényesen. Ilyenkor hiába talált egy kedvezőbb ajánlatot jelenlegi biztosítója díjánál, nem sokra megy vele. A biztosítás évfordulós felmondásának ugyanis szigorú, ún. jogvesztő határideje van. A jogvesztő határidő azt jelenti, hogy ennek elmulasztása esetén már nincs lehetőség biztosítót váltani, ha tetszik ha nem, maradni kell a réginél.
Mit mond a jogszabály?
Bár nem szokásom a jogszabályok szövegét idézgetni, de itt érdemes ezt megtenni.
A szerződő felek bármelyike a biztosítási időszak utolsó napjára (biztosítási évfordulóra), azt legalább 30 nappal megelőzően a biztosítási szerződést írásban, indoklás nélkül felmondhatja. A felmondás akkor hatályos, ha az a másik félhez határidőben megérkezik.
Mit is jelent ez?
Kezdjük a végéről! A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) szerződés határozatlan időre jön létre. A biztosítási időszak a többségnél minden év január 1-től december 31-ig tart. Ez azt jelenti, hogy év végén automatikusan nem szűnik meg a szerződés, azt csak felmondás szünteti meg. Az újabb szabályozás értelmében, aki 2010. január 1. után vásárolt gépjárművet, annak biztosítási időszaka a biztosítás megkötésétől számított egy év. Vagyis vannak olyanok is, akiknek év közben kell a kötelező váltásról dönteniük. A többségre azonban még mindig a naptári évhez igazodó biztosítási időszak vonatkozik.
A felmondásnak pedig feltételei vannak, amelyek nem teljesülése esetén, a felmondás érvénytelen.
Mik ezek a feltételek:
- írásbeli felmondás
- biztosítási időszak végére szóljon (a többségnél ez december 31.)
- a 30 napos felmondási idő meglegyen (vagyis a többségnél legkésőbb december 1-ig megérkezzen a biztosítóhoz).
Bármely feltétel elmulasztása súlyos következményekkel járhat. Sajnos ennek elmulasztásával komoly összegeket lehet elveszíteni.
Késedelem, de kinek az oldalán?

A posta bevezette az elsőbbségi levéltípust, amelynek elvileg az a célja, hogy másnapra a belföldi küldemény megérkezzen a címzetthez. Sajnos én is többször tapasztaltam, hogy akár 2-3 nap is eltelhet a feladás és kézbesítés között. Mára már megjelent az a küldeményfajta is, mellyel garantálják a másnapi kézbesítést, de ennek több lehet a díja, mint amennyibe a kötelező kerül negyed évre.
De lehet egy másik oka is annak, hogy a november utolsó napjaiban feladott levél nem érkezik meg határidőben a biztosítóhoz. Ez pedig nem a posta késedelme, vagy mulasztása, hanem éppen a biztosító szándékos magatartása. A biztosítók leveleiket postafiókon keresztül kapják meg, ami azt jelenti, hogy akkor veszik át, amikor ők akarják. A posta hiába tömi tele a postafiókot az évfordulóra szóló felmondó levelekkel, ha azt senki se veszi át napokig. Nem nehéz elképzelni azt, hogy november végén, december elején egyszerűen nem veszik fel a postájukat a biztosítók. Így a jogszabály szövege mögé bújva, olyan ügyfeleket is megtarthatnak, akiknek szándéka a szerződés felmondására irányult. Nincs adat arra, hogy hány embert érinthet ez, de annak mindegy is, aki így járt pórul valamelyik biztosítóval.
Ha a felmondás érvénytelen, akkor a régi szerződés marad érvényben, azt ugyanis csak a következő évfordulókor lehet felmondani. Nem egyszerű tehát megszabadulni a biztosítótól. Ilyenkor tanácsos a biztosítási díjat a lehető leghamarabb befizetni, mert a késedelemnek súlyos ára lehet.
Természetesen a posta kihagyásával is el lehet juttatni a felmondást a biztosítóhoz. Ennek legegyszerűbb és legbiztosabb módja, ha a biztosító egyik fiókjában személyesen leadjuk. Fontos, hogy mindig kérjünk az átvételről másolatot, hogy később probléma esetén igazolni tudjuk, hogy határidőben megtörtént a felmondás. Ha lakóhelyünkhöz közel nincs a biztosítónak fiókja, akkor meg lehet próbálni a faxot, vagy e-mailt is. De ezzel párhuzamosan ajánlott levélként is adjuk fel, mert vita esetén az előző két kézbesítési mód nem tekinthető hitelesnek.
Hozzászólások
Szóljon hozzá elsőként cikkünkhöz.